У цьому матеріалі ми розглянемо очікування керівників банків щодо перспектив розвитку сектору, оцінимо основні ризики для зростання бізнесів, спробуємо зрозуміти вплив стратегії ESG на галузь. Також поговоримо про головні пріоритети банків та те, яким СЕО бачать робоче середовище в найближчі три роки
У рамках дослідження міжнародна мережа компаній KPMG опитала 142 керівника банківських установ, щоб дізнатися бачення розвитку їхнього бізнесу та ринку в цілому на найближчі три роки.
«Ми отримали глибоке розуміння від цієї різноманітної когорти банківських лідерів, які представляють країни Америки, Європи та Азії (60% з США, Великобританії, Канади та Німеччини). Сюди входить роздрібний, комерційний та корпоративний банківський сектор, при цьому, 71% організацій мають доходи від $500 млн до $9,99 млрд», — зазначив Франциско Урія (Francisco Uria), глобальний керівник банківського обслуговування та ринків капіталу KPMG International.
Розглянемо ж детальніше дані зі звіту.
Очікування керівників банків щодо перспектив розвитку
Попри те, що більшість керівників банків висловили впевненість у подальшому зростанні світової економіки та їхньої галузі, число оптимістів щороку зменшується. Зокрема, 70% опитаних погодились з твердженням, що протягом наступних трьох років спостерігатиметься зростання світової економіки (попереднє опитування показало 72%), також 76% респондентів очікують зростання їхньої галузі (84% за результатами дослідження 2022 року).
Подібні результати дослідники отримали і щодо перспектив розвитку компаній. Лише 76% опитаних СЕО заявили, що очікують зростання їхніх банків протягом наступних трьох років (це на 6% менше, ніж показало попереднє опитування).
Таке зниження впевненості може бути пов’язане зі зростаючим усвідомленням того, що політична невизначеність та прогнози щодо короткочасних технічних спадів на різних ринках можуть переважати довше, ніж прогнозувалося рік тому.
«Основним настроєм серед керівників банків є обережний оптимізм. Вони відчувають себе цілком здатними орієнтуватися в умовах поточної невизначеності завдяки крокам, зробленим за останні роки для посилення механізмів управління ризиками. Маючи надійний управлінський потенціал, капітал та ліквідність на місці, всі дивляться в бік можливості для зростання», — каже Франциско Урія.
Хоча 80% керівників висловили переконання, що зростання відсоткових ставок та стійка інфляційна політика можуть продовжити будь-яку потенційну рецесію, вони висловили впевненість у перспективах своєї організації, при цьому 89% прогнозують позитивний річний прибуток протягом наступних трьох років (порівняно з 96% у 2022 році).
87% опитаних впевнені у зростанні чисельності персоналу їхніх банків (у 2022 році аналогічний показник).
Основні ризики для зростання
Коли респондентів попросили вказати найбільший ризик для процвітання їхньої організації протягом наступних трьох років, 79% респондентів назвали «вартість життя». Це відображає усвідомлення лідерами того, що і їхні клієнти, і їхні працівники зазнають значного впливу поточних економічних перипетій, які призводять до зупинки обсягів запозичень та інвестицій, а також до значної інфляції заробітної плати.
Ненабагато відстають у рейтингу найбільших ризиків проривні технології (76%), регуляторні вимоги (74%), таланти (74%) та кіберзлочинність (71%).
Цікаве по темі: Фінтех-тренди, які будуть домінувати в Україні в 2024 році — панельна дискусія на PSM Awards 2023
Результати дослідження 2023 року свідчать про зміну пріоритетів серед керівників. Зокрема, політична невизначеність та ризики, пов’язані з новими/підривними технологіями, піднялися на перше місце як основні загрози для банківського сектору (без сумніву, через поточну геополітичну ситуацію).
Зростання популярності генеративного ШІ та інших технологій також може пояснити зростаючу стурбованість керівників компаній щодо кібербезпеки та операційних ризиків. На противагу цьому знизилося занепокоєння щодо деяких попередніх проблемних питань, таких як процентні ставки та репутаційний/брендовий ризик.
Детальніше про те, чи готові банки інвестувати в проривні технології, зокрема, генеративний ШІ, а також чи здатні гравці протистояти новим хвилям кіберзагроз, ми розглянули в попередній статті, що також базується на звіті KPMG.
Вплив стратегії ESG
Незважаючи на складні економічні умови та поляризацію дискурсу навколо терміну ESG (сталий розвиток; екологічне, соціальне та корпоративне управління), керівники банків продовжують інвестувати в цю сферу. При цьому вони залишаються відданими дотриманню «довіреної мети» свого банку. Вони застосовують більш «орієнтований на результат» підхід, зосереджуючись на створенні цінності та прибутковості своїх інвестицій.
Ця точка зору відображає усвідомлення банкірами того, що вони не можуть ігнорувати ESG у світлі зростаючих регуляторних вимог і значних економічних можливостей, які з’являються в перехідній економіці.
Стратегія ESG стала скоріше вимогою для організацій і якісною перевагою для тих, хто її запроваджує, тож на фоні цього 63% керівників заявили, що ESG зараз повністю інтегровані в їхній бізнес як засіб створення цінності. Вони також висловили думку, що їхня стратегія ESG матиме найбільший вплив на побудову відносин з клієнтами (29%), формування розподілу капіталу, партнерства та стратегії злиття / поглинання (20%), а також на фінансові показники (17%).
53% опитаних вважають, що вони побачать значну віддачу від своїх ESG-інвестицій протягом трьох-п’яти років, а 25% передбачають, що вони повернуться менш ніж за три роки.
У цілому можна зробити висновок, що багато банків на розвинених ринках інвестують у ESG значні кошти та сприймають сталий розвиток за повноцінну частину бізнес-процесу, не ставлячись до напрямку як до «нав’язаного» з боку урядів та суспільства.
Читайте популярне: 5 головних міфів про кібербезпеку
Яким буде робоче середовище
Банківські керівники демонструють стабільну прихильність до різноманітності та інклюзії (D&I) з року в рік. Як і в 2022 році понад три чверті (79%) респондентів у 2023 році заявили, що гендерна рівність у вищому керівництві допоможе їм виконати зобов’язання щодо зростання їхньої компанії.
Крім того, 78% підтвердили, що як бізнес-лідери вони несуть відповідальність за підвищення соціальної мобільності. Майже дві третини (65%) погодилися, що прогрес у сфері D&I у світі бізнесу відбувається надто повільно.
Очікування керівників компаній також дещо змінюються щодо робочого середовища в їхніх компаніях. Відповідаючи на запитання про працю співробітників, 59% опитаних вважають, що посади мають бути офісними (порівняно з 69% у 2022 році), а 34% очікують, що ці ролі будуть гібридними (порівняно з 24% у 2022 році).
При цьому 86% керівників погодилися, що вони «ймовірно» або «дуже ймовірно» винагороджуватимуть тих співробітників, які докладають зусиль, щоб прийти в офіс, сприятливими завданнями, підвищеннями або просуванням по службі.
Головні пріоритети на наступні три роки
Головний операційний пріоритет для досягнення цілей зростання — ціннісна пропозиція для співробітників, щоб залучити та утримати необхідні таланти — 29% (порівняно з 20% у 2022 році).
У той час як керівники компаній з року в рік зберігають стабільну прихильність до покращення клієнтського досвіду та досягнення органічного зростання, вони продемонстрували помітне зниження уваги на просуванні діджиталізації.
Спостерігається розуміння того, що сьогоднішнє нестабільне бізнес-середовище вимагає витонченого стилю керівництва. 48% заявили, що для успіху необхідне «прийняття рішень на мікрорівні», щоб керівник міг швидко та впевнено реагувати в критично важливих обставинах.
Водночас 74% погодилися, що стиль керівництва, заснований на співпраці (спільному управлінні) в рамках операційних обов’язків, дозволяє досягти більшого успіху.
Читайте також: Які платіжні системи в Україні визнано «важливими» — огляд
«Банки в усьому світі перебувають на шляху інтеграції цифрових можливостей і більшість з них пройшли довгий шлях. У той же час, банківська справа все ще залишається «людським бізнесом», і більшість керівників усвідомлює, що працівники — їхній найкращий актив для забезпечення належного клієнтського досвіду, тому вони повинні впроваджувати стратегії для залучення та утримання талантів на жорсткому ринку праці», — пояснив Джефф Раш, партнер, консультант KPMG у Канаді.
Також 70% повідомили, що триваюча невизначеність щодо майбутнього змінила їхнє ставлення до планування наступництва. Це свідчить про те, що вони приділяють більший акцент на пошуку, просуванні та вихованні наступного покоління кандидатів на посади керівників вищої ланки.
Хоча більшість керівників банківських установ демонструють оптимізм щодо зростання бізнесу та потенціалу злиттів і поглинань у найближчі три роки, їхній ентузіазм щодо неорганічного зростання дещо стриманий, оскільки багато хто стверджує, що спочатку повинні стабілізуватись ринкові умови (28%) та підвищитись доступність фінансування (20%).
У звіті зазначається, що наразі можна бачити відновлення інтересу до злиттів і поглинань, навіть попри те, що багато банків стримували неорганічне зростання протягом попередніх 12 місяців в умовах ринкової невизначеності. Все більше керівників бачать стратегічні можливості або для консолідації ринку та придбання фінтех-гравців, або вибіркового розширення бізнес-ліній.
Лідери банків також виділили пріоритетні напрямки для зростання в найближчій перспективі, причому 54% готові інвестувати більше в інтеграцію нових технологій, що дещо менше, ніж 58% у 2022 році. Зростає кількість керівників (46%), які висловили готовність спрямовувати більше грошей на розвиток умінь та навичок своїх працівників, що дещо більше, ніж минулого року (42%).
Висновок
Попри оптимістичну загальну картину, кількість керівників банків, які очікують зростання їхніх бізнесів протягом наступних декількох років, знизилась на 6% у 2023 році (порівняно з 2022 роком). Найбільшим ризиком СЕО вважають вартість життя (побоювання негативного впливу економічних проблем на клієнтів та працівників).
Голови банків демонструють стабільну прихильність до ESG, інвестуючи в напрямок значні кошти, а також до різноманітності та інклюзії (D&I). Зокрема, понад три чверті заявили, що гендерна рівність у вищому керівництві допоможе їм виконати зобов’язання щодо зростання їхньої компанії.
Головним операційним пріоритетом для досягнення цілей зростання керівники банків назвали ціннісну пропозицію для співробітників (щоб залучити та утримати необхідні таланти). При цьому вони готові заохочувати співробітників працювати в офісі (підвищення зарплат, просування по кар’єрній драбині тощо).