Україна активно переходить до цифрових оплат, залишаючи готівку в минулому. Як саме відбувається цей процес та яку роль відіграє в ньому один із трендсетерів платіжних інновацій, компанія Mastercard, читайте далі
Юрій Батхін, віцепрезидент з розвитку бізнесу Mastercard в Україні та Молдові
Попри повномасштабну війну в Україні, у платіжній сфері інтенсивно запроваджуються новітні технологічні рішення, українці все активніше відмовляються від готівки та все частіше користуються цифровими платіжними сервісами. В цьому активно допомагають технологічні компанії, такі як Mastercard.
Юрій Батхін, віцепрезидент з розвитку бізнесу Mastercard в Україні та Молдові, поділився, яких платіжних рішень сьогодні потребують користувачі, як забезпечується захист від кіберзагроз та які рішення в сфері e-commerce пропонує сьогодні компанія. Серед іншого обговорили розвиток українського фінтех-ринку та програми підтримки стартапів, а також smart city проєкти в Україні.
Чи можна стверджувати, що повномасштабна війна в Україні підштовхнула громадян до активнішого переходу до цифрових оплат і онлайн-оплат зокрема? Чи стався стрибок у активізації цього явища з лютого 2022 року?
— Цифрові оплати вже стали мейнстрімом серед українців. Сьогодні 60% оплат картками Mastercard в країні – це цифрові платежі гаджетами з NFC або онлайн. І, до речі, не тільки цього року, а вже п’ять років поспіль Україна стабільно входить до топ-10 країн світу за кількістю NFC-оплат смартфонами та іншими гаджетами з цифровими картками Mastercard.
Запит на цифрові платежі підтверджує не лише наша статистика, а й сам споживач. Дослідження MasterIndex, яке ми провели наприкінці минулого року, показало, що кожен другий українець здійснював цифрові оплати гаджетами протягом воєнного року, і це на 11% вище, ніж роком раніше.
Якщо говорити про онлайн-оплати зокрема – майже 90% опитаних мали минулого року досвід онлайн-замовлень, при цьому 64% з них робили покупки онлайн від одного до кількох разів місяць. Тобто частота онлайн-оплат тримається на досить високому рівні.
Цікаве по темі: NFT тепер можна придбати з Mastercard
Що цьому сприяє? Ми бачимо кілька основних трендів. Перший – зростання популярності цифрових гаманців, як-от Apple Pay, Google Pay. 37% опитаних вказали такий варіант оплати як один із найчастіших. Для порівняння, у 2021 році цей показник становив 20%.
Другий позитивний тренд — суттєве зменшення випадків оплати онлайн-покупки готівкою при отриманні товарів. Тобто, з одного боку, збільшується кількість тих, хто замовляє онлайн, з іншого боку — зменшується кількість готівкових розрахунків.
Online payments Фото: pixabay.com
За які категорії товарів або послуги найчастіше українці розраховуються безготівковим способом онлайн?
— Ми спостерігаємо значне зростання онлайн-оплат, наприклад, в категорії побутової техніки: цей показник зріс майже на 80% у березні 2023 року порівняно з довоєнним січнем. Зростає кількість онлайн-оплат і в категорії освіти (+15%) та у сфері транспортних послуг, зокрема це купівля квитків та оплата за проїзд в громадському транспорті (+22%).
Популярність онлайн-оплат спостерігається і в категоріях закладів громадського харчування (наприклад, за допомогою QR-кодів), логістичних послуг (Укрпошта, Нова пошта, Glovo та ін.), супермаркетів тощо.
Загалом частка онлайн-оплат стабільно зростає як в обсягах, так і в кількості транзакцій. За даними регулятора, вона вже перевищила 25% від усієї кількості безготівкових розрахунків, і становить близько шостої частини за сумою від усіх оплат.
Яких платіжних рішень потребують користувачі сьогодні? Якими ці рішення мають бути перш за все?
— Однією з найбільш актуальних послуг минулого року, яку ми продовжуємо активно розвивати і сьогодні, стала «Готівка на касі» – можливість отримати готівку прямо на касі торгового підприємства під час оплати карткою. Цей сервіс допоміг задовольнити попит українців на готівку у складні періоди, як-от перші місяці війни чи блекаути, коли можливості банкоматів були обмежені.
Сьогодні сервіс доступний в більш ніж 55 торгових мережах по всій Україні, зокрема на касах супермаркетів, аптек, АЗС тощо. І цей перелік постійно розширюється. Цікаво, що обсяг готівки, яку в середньому отримують українці завдяки цьому сервісу, становить близько 12% від усіх готівкових коштів, які знімають за допомогою платіжних карток в цілому по країні. В пікові періоди цей показник сягав понад 20%. Іншими словами, це потужність п’ятої частини мережі банкоматів по всій країні.
Ще один сервіс в нашому фокусі, на який ми також бачимо сталий попит, — це поповнення карток на касах магазинів. Дуже зручно, коли ви маєте змогу швидко і просто поповнити свою картку або картку іншої людини безпосередньо на касі торгової точки, не шукаючи для цього термінали самообслуговування або традиційні банківські відділення. Зараз ми плануємо розширювати цю послугу.
Не пропустіть важливе: П’ять українських фінтех-стартапів приєдналися до грантової програми Mastercard Start Path Ukraine
Cashier Фото: unsplash.com
Інші сервіси більше стосуються цифрового досвіду. Зокрема, завдяки програмі випуску цифрових карток – Mastercard Digital First – клієнти можуть отримати цифрову картку безпосередньо в додатку банку, у той час як фізична картка є лише додатковою опцією. При цьому ця диджитал картка за функціоналом така ж, як і фізична: її можна додати до Apple Pay чи Google Pay, вона активується у програмах лояльності, за нею доступні сервіси підтримки клієнтів і т.д. Це дозволяє користувачу дуже швидко й легко диджиталізуватися, і це, до речі, цілком відповідає запиту українців. Наші дослідження кажуть: третина користувачів готова повністю відмовитися від використання пластикової картки на користь цифрової протягом найближчих двох років.
Також ми зараз працюємо над новим для нашого ринку сервісом – partial approval або «комбінована оплата», що буде доступний вже цього року. В чому полягає ідея? Згідно з нашою аналітикою, близько 60% відмов під час оплат відбуваються через брак коштів або певні ліміти за карткою. Дуже часто, і ми бачимо це статистично, у користувача не вистачає зовсім небагато коштів, щоб оплатити покупку. Сервіс partial approval розрахований саме на розв’язання цієї проблеми: користувач отримає можливість оплатити покупку двома різними картками, або частину оплатити карткою, а іншу частину доплатити готівкою.
Як у розпал ери кіберзлочинності здійснюється захист платежів? Які кроки робить Mastercard?
— Кіберзагрози – це глобальний виклик. За прогнозом Statista Cybersecurity Outlook, до 2027 року втрати від кіберзлочинів у світі збільшаться втричі й сягатимуть $24 трлн. Україна, на жаль, була і є в фокусі кіберзлочинців та шахраїв. Після 24 лютого 2022 року кількість кібератак збільшилась в десятки разів, зокрема на державні сайти й установи, транспортно-логістичні компанії, енергетичний та фінансовий сектори.
На шляху до протистояння цим загрозам за останні п’ять років Mastercard придбала 18 компаній, які мають експертизу й досвід зокрема в запобіганні та протидії кібератакам. Наприклад, одна з них — RiskRecon — пропонує рішення, що дозволяє компаніям проводити зовнішнє сканування всієї IT-інфраструктури з метою пошуку слабких місць та вразливостей системи. Тут важливо відзначити, що 60% проблем з кібербезпекою приходять саме ззовні, тому ми рекомендуємо використовувати рішення не тільки для сканування власних систем, але і для аналізу систем партнерів, з якими ви ведете бізнес. Це дозволяє зрозуміти увесь спектр потенційних ризиків як всередині компанії, так і в більш широкій екосистемі.
Читайте популярне: Колишній топ-менеджер Mastercard став новим головою Світового банку
Cyber threats Фото: pixabay.com
Інше рішення, яке ми зараз активно пропонуємо ринку — це Cyber Front. Його ідея полягає в симуляції різних сценаріїв кібератак для виявлення прогалин у системах. Після збору даних про атаки, що зуміли обійти захист, відбувається етап аналізу та надання рекомендацій щодо необхідних покращень. Завдяки великій базі шаблонів реальних кібератак рішення дозволяє зрозуміти, де потенційно може бути слабке місце і що треба виправити.
Ще один напрям — застосування штучного інтелекту. Нещодавно Mastercard придбала швецьку компанію Baffin Bay Networks, яка має величезний досвід боротьби з кіберзлочинами. Спеціалізація цієї компанії в тому, що вона створює «кіберщит» з використанням технології штучного інтелекту (AI ‘Cyber Shield’), який допомагає протидіяти malware, ransomware, DDoS атакам, які, згідно з нашими даними, є найбільш поширеними в Україні. Сподіваюсь, що найближчим часом Mastercard зможе запропонувати цей сервіс своїм партнерам, в тому числі на українському ринку.
Які рішення в сфері e-commerce пропонує сьогодні Mastercard? Особливо цікаво розглянути це питання в розрізі клієнтського досвіду.
— З точки зору клієнтського досвіду в електронній комерції на сьогодні ми бачимо три сценарії оплат. По-перше, це використання глобальних цифрових гаманців (Apple Pay чи Google Pay), і в Україні цей напрям постійно зростає та розвивається.
Другий сценарій – це Card on File рішення, які допомагають клієнтам зручно оплачувати покупки та послуги онлайн завдяки зберіганню даних своїх карток на боці торговців або їхніх партнерів. Частка таких оплат на ринку становить 35-40%. Чому важливе розповсюдження і вдосконалення Card on File рішень? Без них, наприклад, неможливе існування деяких сервісів, таких як сервіси підписки. А крім того, – це зручність оплат навіть у випадку відсутності інтеграції Apple Pay чи Google Pay на сайті чи в мобільному додатку торговця.
До того ж, як показує досвід, чим більше ми зберігаємо свої картки у різноманітних сервісах, тим ми стаємо більш активними з точки зору онлайн-оплат — за нашими даними, транзакційна активність збільшується на 25-30%. Що важливо — це також впливає на зростання довіри клієнтів до таких сервісів, і відповідно — зростання їхньої популярності.
Третій сценарій онлайн-оплат — це Guest Checkout, тобто введення карткових даних вручну. Це найменш зручний спосіб оплати з точки зору клієнтського досвіду і до того ж найбільш ризиковий. Через нього суттєво падає і конверсія – як для торговців, так і для емітентів.
Цікаве по темі: Розвиток фінтеху в Європі та світі: підсумки конференції Money 20/20 Europe 2023
ePayments Фото: unsplash.com
Зараз ми зосереджені на покращенні клієнтського досвіду для останнього сценарію, і працюємо над впровадженням в Україні сервісу Click to Pay. Його мета — дати клієнтам зручний цифровий метод оплати з належним рівнем захисту. Фактично, це цифровий гаманець, що дозволить користувачам оцифровувати й зберігати свої картки та оплачувати онлайн-покупки в один клік, що значно покращить клієнтський досвід.
Важливо, що сервіс базується на міжнародних галузевих стандартах, погоджених міжнародними платіжними системами. Це означає, що якщо користувач має Click to Pay гаманець, то зможе його використовувати не тільки в Україні, а й в усьому світі, де працює це рішення.
Чи є якісь програми для розвитку українського фінтех-ринку та його основних гравців, наприклад, підтримка стартапів, нових розробок, можливо плануються якісь цікаві колаборації, про які ви нам можете вже зараз розповісти?
— Влітку минулого року ми анонсували програму Mastercard Start Path Ukraine, яка була розроблена спеціально для підтримки українських фінтехів. Нещодавно ми відібрали п’ятьох учасників цієї програми, які вже розпочали процес акселерації. Це українські фінтех-компанії, які працюють над рішеннями для віддаленої ідентифікації, онлайн-кредитування, автоматизації звітності для фінмоніторингу, а також над рішеннями – у тому числі і платіжними – для малого та середнього бізнесу. Вже незабаром ми матимемо багато цікавих рішень для нашого ринку, які будуть корисними зараз, а також у післявоєнний час відбудови.
Ця програма є продовженням глобальної програми Start Path від Mastercard, яка дає можливість стартапам на зрілих етапах розвитку масштабуватися завдяки доступу до технологій компанії, нашій експертизі та мережі партнерів по всьому світу. У рамках цієї програми підтримку отримали понад 350 стартапів із 42 країн по всьому світу, зокрема наприклад, Doconomy та Revolut.
Які плани має Mastercard щодо реалізації проєктів концепції smart city в Україні?
— Ми маємо справді багаторічну історію реалізації проектів smart city в Україні, яких вже понад 40, і що важливо – це різні технологічні формати. Працювати над ними ми почали ще у 2015 році з впровадження безконтактних оплат на турнікетах в метрополітені Києва. А далі були різні формати smart city рішень, які ми запровадили в багатьох містах по всій Україні. Це, наприклад, оплати через мобільний додаток та систему bluetooth-датчиків в Івано-Франківську та Чернівцях, мобільні чи стаціонарні валідатори в Одесі та Ужгороді тощо.
Минулого року ми не зупинялися – за підтримки КМДА інтегрували систему безготівкового розрахунку в наземному транспорті столиці. Продовжуємо розвивати і вищезгаданий метрополітен — зараз працюємо над тим, щоб запустити безготівкову оплату на всіх турнікетах.
Інший важливий напрям — співпраця з Укрзалізницею. У серпні минулого року ми спільно запустили мобільний застосунок «Укрзалізниця». Ми справді пишаємося цим проєктом, і він не дарма отримує високі оцінки від користувачів. Це підтверджує і статистика. Із серпня 2022 року по травень 2023 року через застосунок було придбано понад 2 мільйони квитків, а кількість користувачів перевищила 900 тис. Разом з Укрзалізницею ми постійно працюємо над розширенням переліку сервісів та послуг, що можна отримати у застосунку. Так, нещодавно вийшла нова версія, в якій пасажири можуть оплатити карткою квитки для тварин, додатковий багаж тощо.
Популярне по темі: У Mastercard розповіли про Web3-інновації для транзакцій у блокчейні
Smart city Фото: pixabay.com
Загалом же, базовий фокус та запорука розвитку smart city проєктів — забезпечення платіжного вибору. Комусь зручно користуватись безконтактною карткою або цифровим гаманцем, комусь звично розраховуватись безпосередньо на турнікеті, а комусь зручно купити цифровий квиток онлайн. І ми працюємо, аби цей вибір надати.
Але smart city – це не тільки про транспорт. Це, наприклад, і вендингові рішення: кавові або снекові апарати, автомати з продажу води, системи оплати на автомийках тощо. Ми створюємо різносторонню систему оплати: це і додатки, картки, NFC тощо. Такий підхід є синергією офлайн і онлайн інструментів, який, на мою думку, є яскравим прикладом того, як мають розвиватись smart city рішення.
Резюмуючи, можемо сказати, що український ринок і інфраструктура стабільно рухаються в напрямку безготівкових оплат, і відбувається активна терміналізація. Над чим ще треба працювати — це категорії, де можливості таких оплат ще досі не вистачає. Наприклад, ринки, маленькі магазини та кіоски, які пропонують товари та послуги тільки за готівку. Не в останню чергу це пов’язано з роботою малого та середнього бізнесу, який потребує доступних новітніх платіжних рішень. І наш фокус залишатиметься на тому, аби підтримувати сегмент МСБ на цьому шляху.
Які, на вашу думку, тренди цифрових платежів будуть провідними в Україні протягом кількох наступних років?
— Нашим безумовним трендсетером є наші користувачі, бо саме вони спрямовують нас та дають розуміння, які рішення будуть для них найбільш актуальними. Серед ключових потреб ми завжди виділяємо безпеку, зручність та контроль. Якщо в тих чи інших сценаріях ми маємо можливість спростити процес оплати для користувача, позбавити його необхідності додаткових кроків — це вже значно покращить клієнтський досвід і це те, до чого ми прагнемо. Те ж стосується й інструментів контролю: у нас із вами як у користувачів зараз вже безліч рахунків та карток, і ця кількість лише зростатиме, тому нам як технологічній компанії важливо запропонувати користувачам зручні інструменти, які б допомагали цим управляти.
Ми в Mastercard передбачаємо, що у найближчі роки відбудеться максимальна, наближена до 100% токенізація сервісів. Ми бачимо активний розвиток цього тренду в оплатах офлайн, де вже кожна друга оплата у фізичному ритейлі за нашими картками – це NFC-оплата смартфоном чи іншим гаджетом, таким як фітнес-браслет і смарт-годинник.
До таких показників ми прагнемо і в онлайн-оплатах. Ми називаємо це Unified Checkout Solutions. Немає значення, де користувач робить покупку – в мобільному застосунку, на вебсайті, у чат-боті – він повинен отримати зручний цифровий метод оплати.
Розвиток трендів онлайн-платежів на українському ринку буде значною мірою залежати від впровадження концепції Open Banking. Очікується, що 2025 рік буде кульмінаційним в цьому питанні. Open Banking відкриє більше можливостей для фінтех-компаній, сервіс-провайдерів, для переосмислення їхніх ролей в платіжному та фінансовому секторах, а також їхньої майбутньої співпраці з традиційним банківським сектором.
Я впевнений, сервіси віддаленої ідентифікації та верифікації будуть дуже затребуваними в Україні, адже величезний перелік сервісів зараз потребують повноцінної ідентифікації, зокрема з точки зору вимог AML-законодавства.
Розвиватиметься і кредитування споживачів, зокрема BNPL-сервіси. Особливо це буде актуально після закінчення війни.
І, безумовно, тренд сonnected finance — можливість для клієнтів в будь-яких каналах, за допомогою різних інструментів мати доступ до всіх своїх фінансів і управління ними. Простими словами, це коли всі мої банки, рахунки, інвестиційні інструменти будуть знаходитись в одній точці доступу. Це те, що якраз зможе забезпечити екосистема відкритого банкінгу, і що справді буде трендом наступних років.
Ознайомтесь з іншими популярними матеріалами:
Mastercard запустив банківський сервіс для транскордонних платежів: у чому переваги для клієнтів?
Mastercard повністю відмовиться від пластику в картах – названа дата
Mastercard: 51% українців готові користуватися виключно цифровим банкінгом